Monday, November 29, 2010

Dugaan apakah ini yaALLAH..tidak sampai sehari pun..








tidak sampai 24 jam..
tekanan besar seorang remaja menghantui kehidupan kami...
apa itu tekanan..
tekanan merupakan benda yang agak susah untuk kita pikul seperti di bawah..

tekanan pertama..
jam4 pagi pada pagi isnin..
rumah kami diserbu oleh pihak polis..
pihak polis dengan cara keras memecah masuk ke rumah tanpa menunjukkan 
waran geledah..
pada waktu itu kami sedang nyeyak tidur..
aku dikejutkan seperti sampah..
tersedar aku dari tidur ,aku melihat kelibat yang aku tidak pernah sekali kenal..
mereka dalam 7 hingga 8 orang..
seorang wanita..
mereka menyuruh menunjukkan kad pengenalan..
dan menyuruh kami membuat urin..(betul ke aku eja ni??)
sambil itu mereka mengeledah barang-barang kami..
yang aku tidak puas hati,mereka memasuki rumah kami dengan memakai sepatu..
muka semua melayu asli belaka..
tidak kelihatan seperti mat salleh..
mana pergi adab melayu kau wahai b*****t  melayu..
mujur kami semua bersih dari najis dadah..
selesai itu mereka beredar..
selesai itu kami dengan budiman menghantar mereka di muka pintu..
tanda kami melayu yang punya adab..

angkara siapa polis datang menyerbu rumah kita sahaja??
kalau bukan orang-orang di sekeliling kita!!
kesimpulannya,aku meletakkan orang di kampung ini punya angkara..

orang kampung sedang memerhati kita yang tidak membuat sebarang kesalahan..
orang yang tidak boleh senang dengan apa yang kita ada..
mungkin kami tidak peramah..
atau mungkin kami tidak pandai senyum..dan
kami sedar kami bukan orang sini..
namun kami tidak membuat onar pun di kampung ini..
kami tidak membawa gadis di rumah..
dan kami tidak pernah sekali membuat maksiat..kami cuma sekumpulan perantau yang mahu memiliki segulung sijil..


tekanan kedua..
jam 2 pagi setelah
selesai mengalas perut dengan roti canai serta teh tarik..
road block menghantui aku dan rakan-rakan aku..

YA!!!
memang kami bersalah dalam hal ini..
kerna motor-motor kami diubah suai tidak mengikut peraturan 
yang ditetapkan..
tapi jangan lah engkau memukul kami..
janganlah engkau menggunakan kuasa kau tanpa perikemanusiaan..
bukan kami memakai motor curi..
dan bukan kami menghisap dadah..

mungkinkah tekanan ketiga akan menyusul wahai sahabat-sahabatku..
tunggu dan lihat..
tawakal sahaja..
ini semua pengalaman yang akan membuatkan kita berwaspada dan dewasa..

rilex kalau tak salah..
tujuan aku mencarut dekat sini hanya untuk kepuasan hati aku..

yang benar,
muzaffar abbas.




No comments:

Post a Comment